Fotografie, videa, vzpomínky...

PŘÍPAD GERMANWINGS

Ke zhlédnutí od:

FLIGTRADAR

 

PLANESPOTTING

Ruzyně provoz online

Přímý přenos provozu na Ruzyni

(kamera, Flightradar, zvuk z věže)

Divadlo Honzy Zdeňka

Zprávy ze světa

 

ПАК ФА Т-50

 
00:00

Chybová zpráva

Notice: Undefined index: boostpath ve funkci boost_mobile_custom_theme() (řádek: 73 v souboru /disk_1/www/cz/letectispecialisteplana/www/sites/all/modules/boost_mobile/boost_mobile.module).

Historie letiště Planá

O létaní byl vždy v reginu velký zájem. Letiště v Plané bylo původně budováno pro provoz tehdejšího aeroklubu v Českých Budějovicích. Jeho výstavba byla provázena finančními problémy. Významný podíl na zdárném dokončení měla také Masarykova letecká liga.

První pokusy vzlétnout v Českých Budějovicích

 Patrné již koncem 19. století. Byly to nejdříve horkovzdušné balony, které se postaraly o lety trvající nejdříve několik minut, později sem dolétl balon až z Berlína.

První letiště-cvičiště v Českých Budějovicích

Sokolové byly v rove 1910 u zrodu Aviatického družstva, které uskutečnilo první letecké představení v na území tehdejšího vojenského cvičiště ve Čtyřech Dvorech, které bylo ohraničeno dnešními ulicemi Oskara Nedbala, Emy Destinové a Větrné. Bylo také první letiště-cvičiště v Českých Budějovicích. Svůj aeroplán zde tehdy předváděl například Jan Kašpar a přišlo se na něj podívat třicet tisíc diváků.

Potřeba nového letiště

V roce 1926 vznikla místní skupina Masarykovi letecké ligy a brzy na to Aeroklub České Budějovice. Vznikl požadavek na vybudování nového letiště v katastru obce Planá. V roce 1932 byly provedeny první výkopové práce, a po dostavění hangárů a příjezdových cest bylo letiště v červnu 1937 kolaudováno. Protože byl již v té době náš vzdušný prostor narušován německými letadly vznikla Četnická letecká hlídka České Budějovice, která postupně přešla do armádní podřízenosti.

Letiště Planá se Němcům zamlouvalo

Z nového letiště se piloti a technici neradovali, protože 31.3.1939 nás zabrali Němci, kteří zde zavedli svůj pořádek. Letiště v Plané bylo pro ně velmi významnou lokalitou, jejíž důležitost vzrostla při zvýšeném spojeneckém bombardování Německa. Původní hangár byl rozšířen a postavil ještě nový hangár Junkers. Letiště bylo od počátku protektorátu využíváno jako záložní letiště 8.Jagdfliegerdivision i výcvikovým účelům . Absoloventi pilotní školy zde získávali oprávnění na většinu tehdejších typů letadel, včetně prodového Me-262. Letiště hrálo významnou roli pro letecké a montážní firmy, které na letišti a jeho okolí montovaly a opravovaly letadla a jejich díly. Za zmíňku stojí například opravna křídel v závodě Igla, montáž Messerchittů M-262 v Korosekách. V roce 1944 bylo letiště bombardováno spojeneckými letadly a letištní plocha hangáry i samotná letadla byly značně poničeno. - letiště bylo směrem na Staré Homole

22.9.1945 přistává v Plané 312. squadron

Dne 13. 8. 1945 Československý Wing ve složení 310.squadron, 312squadron, 313. squadron přistáli na Ruzyni. 312. squadron pak zaujala 22. 9. 1945 letiště Planá u Českých Budějovic. Z jejích příslušníků byla dne 28.10.1945 vytvořena 2. letecká divize pod velením pplk. Jaroslava Hlaďa ve složení Letecký pluk 4 a 5. Předválečnou tradici rovněž obnovuje Aeroklub České Budějovice, v jehož řadách působí aktivní i záložní důstojníci letectva. Dne 1. července 1947 byl rovněž zahájen pravidelný letecký provoz Čs. aerolinií na lince Praha – České Budějovice.

Výcvik izraelských pilotů v roce 1948

Zajímavou epizodou v dubnu 1948 bylo zřízení stíhacího výcvikového střediska v rámci Leteckého pluku 5, Cvičné letky 2. Akce byla oficiálně označena šifrou DI (Důvěrné – Izrael). Neoficiálně se o ní mluvilo jako o akci Hagana (hebrejsky Haganah = sebeobrana). To pramenilo ze skutečnosti, že izraelští letci byly příslušníky letecké služby Hagany. Letka vznikla v rámci vojenské pomoci státu Izrael a v Plané se přeškolovali bývalí letečtí veteráni na stroje Avia S -199. V jejich řadách byl i pozdější president státu Izrael E. Weizman. Součástí dohod byla i dodávka 25 letounů S – 199 a 50 letounů S – 89 (Spitfire Mk IX E) včetně dalšího vojenského materiálu.

Nebývalý rozvoj a kompletní rekonstrukce od roku 1950

Průlomem je nasazení proudových letadel Mig-15 . V dubnu 1952 přistává na letišti roj MiG-15 od 1. stíhacího leteckého pluku a později roj od 9. stíhacího leteckého pluku. Od října 1952 jsou do 1. letecké divize začleněny 1., 9. a 19. pluk, dislokované v Plané.  Na letišti byly vždy  v provozu moderní vojenská letadla a letiště patřilo mezi nejdůležitější základny. S tím úzce souvisel počet a kvalita pilotů a techniků, kteří zde pracovali.

Konec vojenského letiště

Přestavba ozbrojených sil po roce 1989 se samozřejmě dotkla i letectva. 31.12.2005 tak skončila era vojenského letectví v Jižních čechách

 

 

viz materiál k 60.výročí POL-4