O létaní byl vždy v reginu velký zájem. Letiště v Plané bylo původně budováno pro provoz tehdejšího aeroklubu v Českých Budějovicích. Jeho výstavba byla provázena finančními problémy. Významný podíl na zdárném dokončení měla také Masarykova letecká liga.
Patrné již koncem 19. století. Byly to nejdříve horkovzdušné balony, které se postaraly o lety trvající nejdříve několik minut, později sem dolétl balon až z Berlína.
Sokolové byly v rove 1910 u zrodu Aviatického družstva, které uskutečnilo první letecké představení v na území tehdejšího vojenského cvičiště ve Čtyřech Dvorech, které bylo ohraničeno dnešními ulicemi Oskara Nedbala, Emy Destinové a Větrné. Bylo také první letiště-cvičiště v Českých Budějovicích. Svůj aeroplán zde tehdy předváděl například Jan Kašpar a přišlo se na něj podívat třicet tisíc diváků.
V roce 1926 vznikla místní skupina Masarykovi letecké ligy a brzy na to Aeroklub České Budějovice. Vznikl požadavek na vybudování nového letiště v katastru obce Planá. V roce 1932 byly provedeny první výkopové práce, a po dostavění hangárů a příjezdových cest bylo letiště v červnu 1937 kolaudováno. Protože byl již v té době náš vzdušný prostor narušován německými letadly vznikla Četnická letecká hlídka České Budějovice, která postupně přešla do armádní podřízenosti.
Z nového letiště se piloti a technici neradovali, protože 31.3.1939 nás zabrali Němci, kteří zde zavedli svůj pořádek. Letiště v Plané bylo pro ně velmi významnou lokalitou, jejíž důležitost vzrostla při zvýšeném spojeneckém bombardování Německa. Původní hangár byl rozšířen a postavil ještě nový hangár Junkers. Letiště bylo od počátku protektorátu využíváno jako záložní letiště 8.Jagdfliegerdivision i výcvikovým účelům . Absoloventi pilotní školy zde získávali oprávnění na většinu tehdejších typů letadel, včetně prodového Me-262. Letiště hrálo významnou roli pro letecké a montážní firmy, které na letišti a jeho okolí montovaly a opravovaly letadla a jejich díly. Za zmíňku stojí například opravna křídel v závodě Igla, montáž Messerchittů M-262 v Korosekách. V roce 1944 bylo letiště bombardováno spojeneckými letadly a letištní plocha hangáry i samotná letadla byly značně poničeno. - letiště bylo směrem na Staré Homole
Dne 13. 8. 1945 Československý Wing ve složení 310.squadron, 312squadron, 313. squadron přistáli na Ruzyni. 312. squadron pak zaujala 22. 9. 1945 letiště Planá u Českých Budějovic. Z jejích příslušníků byla dne 28.10.1945 vytvořena 2. letecká divize pod velením pplk. Jaroslava Hlaďa ve složení Letecký pluk 4 a 5. Předválečnou tradici rovněž obnovuje Aeroklub České Budějovice, v jehož řadách působí aktivní i záložní důstojníci letectva. Dne 1. července 1947 byl rovněž zahájen pravidelný letecký provoz Čs. aerolinií na lince Praha – České Budějovice.
Zajímavou epizodou v dubnu 1948 bylo zřízení stíhacího výcvikového střediska v rámci Leteckého pluku 5, Cvičné letky 2. Akce byla oficiálně označena šifrou DI (Důvěrné – Izrael). Neoficiálně se o ní mluvilo jako o akci Hagana (hebrejsky Haganah = sebeobrana). To pramenilo ze skutečnosti, že izraelští letci byly příslušníky letecké služby Hagany. Letka vznikla v rámci vojenské pomoci státu Izrael a v Plané se přeškolovali bývalí letečtí veteráni na stroje Avia S -199. V jejich řadách byl i pozdější president státu Izrael E. Weizman. Součástí dohod byla i dodávka 25 letounů S – 199 a 50 letounů S – 89 (Spitfire Mk IX E) včetně dalšího vojenského materiálu.
Průlomem je nasazení proudových letadel Mig-15 . V dubnu 1952 přistává na letišti roj MiG-15 od 1. stíhacího leteckého pluku a později roj od 9. stíhacího leteckého pluku. Od října 1952 jsou do 1. letecké divize začleněny 1., 9. a 19. pluk, dislokované v Plané. Na letišti byly vždy v provozu moderní vojenská letadla a letiště patřilo mezi nejdůležitější základny. S tím úzce souvisel počet a kvalita pilotů a techniků, kteří zde pracovali.
Přestavba ozbrojených sil po roce 1989 se samozřejmě dotkla i letectva. 31.12.2005 tak skončila era vojenského letectví v Jižních čechách